Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Vuosi käyntiin Hyvän sykkeen juoksukoululla

Vuosi käyntiin Hyvän sykkeen juoksukoululla

Pitkän odottelun jälkeen talvi vihdoinkin saapui myös pääkaupunkiseudulle. Purevasta pakkasesta huolimatta puolen kymmentä urheaa juoksukoululaista kuitenkin aloitti uuden vuoden juoksun parissa. Kiitos Helsingin kaupungin ripeälle toiminnalle, oli Pirkkolan juoksulenkki jo sunnuntaiaamuksi hiekoitettu edellispäivän pienen lumisateen jäljiltä. Eli olosuhteet olivat kaikesta huolimatta mitä parhaimmat.

Hyvä syke -juoksukurssi on tarkoitettu periaatteessa aloitteleville juoksijoille, mutta kuten aiemminkin, kurssilaiset olivat kaikki ottaneet pienen varaslähdön. Se on sinänsä hyvä, sillä lenkkeily ja juoksu kannattaa aina. Mutta kyllä Hyvän sykkeen juoksukurssille voi tulla täysin ilman ennakkoharjoittelua.

Olosuhteista johtuen kurssilla hyödynnettiin kunnostettua kolmen kilometrin lenkkiä. Ensimmäinen kierros mentiin lämmittelyvauhdilla. Matkalla tehtiin vielä lyhyt pysähdys venyttelyn merkeissä. Venyttelyt ovat varmasti osa-alue, joka helpoiten jää harrastajalta tekemättä. Niistä ei saa jostain syystä samanlaista hyvää mieltä kuin siitä, että käy lenkillä. Eikä kavereille kehuminenkaan venyttelyn osalta tunnu samalta kuin lenkillä käynnistä raportointi, lukekaa vaikka facebookista. Koska venyttelyjä ei ole pakko tehdä ainoastaan urheilun yhteydessä, hyvä tapa voisi olla esimerkiksi aamulla herätessä lyhyesti tai tv:n ääressä iltaisin vaikka vähän enemmänkin venytellä jalkoja muutakin kehoa.

Verryttelyn jälkeen käytiin läpi hyvää juoksun tekniikkaa käsistä jalkoihin asti. Tätä harjoiteltiin juoksemalla itse ja vieläpä arvioimalla muiden etenemistä. Aikuisiällä oman tekniikan muuttaminen voi olla hankalaa ja ei siihen voi koko ajan kiinnittää huomiota juostessa, mutta aina silloin tällöin asiaa on hyvä miettiä.

Vaikka alkulämmittely ja tekniikkaharjoittelu jo vähän uuvuttivatkin, niiden jälkeen aloitettiin vähän reippaampi treeni. Tavoitteena oli haastaa kurssilaisia kokeilemaan vähän toisenlaista juoksemista. Ensiksi muutamalla parin minuutin vedolla kokeiltiin, miltä vauhtikestävyysharjoittelu voisi tuntua. Sen jälkeen tehtiin vielä pari oikeaa “pikajuoksuvetoa”. Viimeistään niiden jälkeen alkoi poskiin tulla hyvää luontaista poskipunaa. Ja ilmakin höyrysi sakeana ilman, että tarvitsi savukkeita sytyttää. Hyvä niin. Reipas harjoittelu kauniissa talvisäässä on jo itsessään sellainen nautinto, ettei muita nautintoaineita tarvitse.

Visa

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta