Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Vauhtia menoon juoksukurssilla

Vauhtia menoon juoksukurssilla

Hyvän sykkeen juoksukurssi kokoontui tällä kertaa Petikon ulkoilualueella. Petikon ulkoilureitit on rakennuttu enemmän hiihdon kuin juoksun ehdoilla ja ne ovat sen vuoksi melkoisen mäkisiä ja vaativia juoksuun. Alkuverryttelyn aikana saatiinkin kavuta useampi rinne ylös ja taas valua alas. Toisaalta reitti kulkee alavasta peltomaisemasta synkkien kuusikoiden kautta mäntykallioille tarjoten näin monenlaista hienoa luontoelämystä. Ja hyväkuntoiselle juoksijalle alue tarjoaa huomattavan pitkän lenkin mahdollisuuden, sillä reitit yltävät Serenaan ja Keimolaan asti.

Varsinainen vauhdin hakemisharjoitus tehtiin kuitenkin pitkään ja loivaan alamäkeen. Harjoituksessa pyrittiin löytämään juoksuun vähän reippaampaa vauhtia ja lennokasta etukenoa. Kaikilla kurssilaisilla askel kevenikin mäestä saadun helpotuksen myötä. Sen sijaan työstä tai muista syistä johtuen yllättäen käsien tasapainoinen liike ei ollutkaan niin helppoa. Vaikka työt eivät niin raskaita olisikaan, helposti toinen käsi saa tehdä kaikki työt, hiirtä käytetään aina samalla kädellä ja painavampi kassi tulee aina siihen vahvempaan käteen. Ja kun mennään kuntosalille, sielläkin vahvempi käsi aloittaa kaikki käsiin kohdistuvat harjoitukset.

Käsien eriparisuus ei tavallisen kuntourheilijan juoksun kannalta ole välttämättä kaikken merkittävin asia, mutta yleisesti oman kehon tasapainon kannalta siihen kannattaa kyllä kiinnittää huomiota. Vähintäänkin kannattaa se hiiri siirtää heikomman käden työksi. Vaikkei siinä vielä käden voima kasvakaan, kehittyy kuitenkin alkuhankaluuksien jälkeen melko nopeasti aivojen ja käden yhteispeli aiempaa paremmaksi. Ja jos kuntasaliharjoittelu kuuluu ohjelmaan, siellä voi aivojen ja käden yhteispelin lisäksi kiinnittää huomiota myös heikomman käden vahvistamiseen.

Loppuverryttelyn jälkeen pysähdyttiin vielä lopuksi Petikon parkkipaikan kupeeseen rakennetulle kuntolaitealueelle. Sieltä löytyy uudet ja hyvät laitteet monenlaisten lihasvoimaliikkeiden tekemiseen ja myös venyttelyjen monipuolistamiseen. Loppupohdiskelujen yhteydessä käytiinkin läpi muutama uusi venytys, joita sitten voi käyttää venyttelyrepertuaarissaan, vaikka televisiota katsellessa.

Visa Paajanen

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta