Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Vauhdin vaihtoa ja rentoutta askeleeseen

Vauhdin vaihtoa ja rentoutta askeleeseen

Sunnuntain Hyvän Sykkeen ohjelmassa oli vauhdinvaihtelun harjoitus, jossa tarkoituksena oli opetella antamaan keholle ärsykkeitä erilaisten vauhtien kautta. Juoksimme normaalit alkuverryttelyt ja teimme kohtuulliset venyttelyt, jonka jälkeen kokoonnuttiin kaikki samalle viivalle ”lähtökuoppiin”. Eli kellot käyntiin ja laittamaan Pirkkolan kuntorataa tötterölle! Suunnitelma oli juosta 1000 m reippaahkosti eli VK –alueella, jonka jälkeen rauhallista palauttavaa juoksua 500 m ja jälleen VK –vauhtinen tonni. Tällä jaksotuksella etenimme kaksi kierrosta, yhteensä noin 6 km mukavan näköisen punoituksen lisääntyessä jokaisen poskille. Osa ryhmästä tuli lähteneeksi aavistuksen turhan reippaasti ensimmäiselle tonnille, mutta vauhti kyllä tasaantui matkan edetessä. Jatkoa ajatellen oman reippaan(/VK) vauhdin arviointi varmasti kehittyi ja seuraavilla kerroilla alkuvauhtiin tulee kiinnitettyä tarkemmin huomiota.

Ryhmämme tsemppasi sanomattakin toisiaan, osa pääsi nautiskelemaan kaverin rinnalle tai peesiin, joku taasen sai intoa kaverin selkämyksestä kauempaa – kaikki omalla tavallaan. Ja yhdessä koettu tarve erilaisille vauhdeille tuli tunnistettua. Jos haluaa kehittyä ja lisätä juoksuvauhtia, on yksinkertaisesti ajoittain juostava kovempaa myös harjoituksissa!

Maanantain Hyvän Sykkeen ryhmä etsi tuntumaa rentoon vauhtijuoksuun rentouden, hyvän juoksuasennon ja loivan alamaan saattelemana. Kerrassaan upeassa kevätillassa alla punertavan auringonlaskun, ryhmä siirtyi Pirkkolasta hieman keskustan suuntaan pitkin Keskuspuistoa. Verryttelyreitille löytyi sopiva jumppatelinerykelmä, jossa hieman laajennettiin liikeratoja ennen varsinaista harjoitusta. Aitajuoksija –asennon simulaatiota kokeiltiin telineitä hyödyntäen ja kotiläksyksi sovittiin ko. liikkeeseen perehtyminen kotiolosuhteissa.

Venyttelyjen jälkeen siirryttiin loivaan alamäkikohtaan, noin 200 metrin pituinen pätkä, jossa rennolla askeleella saavuttaa helposti sujuvan ”ylivauhdin” hengitystä juuri rasittamatta. Tässä vaiheessa huomiota kiinnitettiin erityisesti juoksuasentoon, lantion ja käsien käyttöön sekä kantapään heilahdukseen kohti pakaraa. Mäkeä rullailtiin vauhdikkaasti 6-7 kertaa ja loppua kohden jokaisen askel kehittyi selkeästi, polvet alkoivat nousemaan, kädet rytmittivät hyvin askelta ja kanta-askelluksesta päästiin hieman päkiän suuntaan. Helposta maastonosasta huolimatta vauhdilla tehty harjoitus runsailla toistoilla toi mukavan kokonaiskuormituksenkin. Sykkeet kohosivat, pipot huurtuivat ja useat terveen liikunnan tuomat rasitukset olivat taasen saavutettu. Alkavan viikon ohjelmaan toivoteltiin ryhmäläisille vielä muutamaa omaa lenkkiä, venytyksiä ja mahdollisuuksien mukaan vaihtokylpyjä (kuuma-kylmä-kuuma…). Tästä saatiin taas viikko mukavaan alkuun ja nenä kohti uusia seikkailuja!

 

Pasi

 

 

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta