Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Tunnelmia Frankfurtin maratonilta

Tunnelmia Frankfurtin maratonilta

Kaupunkimaratoneiden juokseminen on yksi hieno tapa saada enemmän irti juoksuharrastuksesta. Hyvissä ajoin varattu matka johonkin mielenkiintoiseen kaupunkiin juoksemaan tuhansien, jopa kymmenientuhansien samanhenkisten kanssa, se jos mikä inspiroi ja motivoi käymään lenkillä myös Suomen talven pimeimpinä aikoina. Suurimmat maratonit, kuten Boston, New York, Lontoo, Berliini jne myydään loppuun pikavauhtia ja mukaan pääseminen voi olla hyvinkin hankalaa.

Sen sijaan astetta pienempiin tapahtumiin mahtuu hyvin mukaan hieman myöhemminkin liikkeellä olevat. Tukholmasta, tuosta suomalaisten suosikkimaratonista, löytyy jo suurten kaupunkimaratoneiden tunnelmaa. Laivalla yli ja juoksemaan tuhansien muiden suomalaisten kanssa. Monia muitakin vaihtoehtoja löytyy. Keväällä voi mennä Milanoon, Prahaan, Rotterdamiin, Pariisiin, Roomaan tai vaikka Wieniin. Syksyllä ovat vuorossa Budapest, Amsterdam, Varsova, Dublin, Ateena jne. Valinnanvaraa siis löytyy. Matkoja ja hotelleja voi varata itse tai turvautua matkatoimistojen apuun. Suosituimmille maratoneille matkatoimistot järjestävät maratonmatkoja, jolloin kaikki oleellinen on otettu huomioon ja järjestetty toimiston puolesta ja itse voi keskittyä vain juoksemiseen. Etenkin ensikertalaisille matkatoimiston käyttäminen voi olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto.

Itse suuntasin tänä syksynä Frankfurtin maratonille, joka juostiin 27.10. Aiemmin olen juossut ulkomailla Tukholmassa, Budapestissa, Milanossa, Amsterdamissa ja juuri Frankfurtissa, johon matka suuntasi nyt jo kolmannen kerran. Viime vuonna juoksemani ennätys kallisti vaakakupin Frankfurtin eduksi. Hyvä reitti, myöhäissyksyn sopivan viileä sää, kasvava hyvätunnelmainen tapahtuma, hotellin tunteminen sekä muiden käytännön asioiden hoituminen vanhoilla rutiineilla puolsivat valintaa. Kun tietää mihin menee ja miten asiat hoituu, tulee luottavainen olo.

Matkat olin varannut minulle ja vaimolleni jo keväällä. Perjantaina lensimme paikalle ja paluu oli vasta tiistaina. Meillä on tapana viettää minilomaa maratonreissujen yhteydessä. Näin saa pientä irtiottoa arjesta kulloiseenkin kaupunkiin tutustuen. Tällä kertaa jouduimme vaihtamaan hotellin heti saavuttuamme, kun varaamassamme hotellissa oli tapahtunut vesivahinko juuri huoneemme kerroksessa. Evakkohotelli oli onneksi ihan vieressä, samassa korttelissa, ja se osoittautui vähintään yhtä hyväksi kuin varaamamme hotelli. Tärkeäähän maratonmatkaajalle on hyvä aamupala, jota kaikista hotelleista ei suinkaan saa, ja se oli evakkohotellissamme hyvä ja runsas. Hotelli olikin täynnä juoksijoita, sillä matkaa lähtöpaikalle oli vain noin 500 metriä.

Aika ennen maratonia kului tuttujen rutiinien parissa. Pieni lenkki edellispäivänä. Tankkaaminen loppui perjantai-iltana, jolloin söimme vielä tukevan pasta-aterian läheisessä ravintolassa, joka oli tullut viime vuonna tutuksi. Maratonia edeltävänä päivänä ruokavalio muutetaan jälleen normaaliksi, jotta kroppa pääsee takaisin ns. normaalitilaan. Hiilihydraattivarastot on täytetty edellispäivinä.  Lauantaina haimme kisanumerot, chipit ja tuotekassit maratonmallista, josta voi ostaa halvalla kaikkea juoksuun liittyvää. Itse ostin tällä kertaa kasan juoksusukkia, caprit ja geelejä. Pastapartyyn, joka maratoneilla yleensä on tarjolla ja kuuluu osallistumismaksuun, emme nyt osallistuneet, koska tukeva aamupala oli juuri syötynä. Maratonmall on paikka, jossa aika kyllä kuluu ja jossa usein tapaa tuttuja tai ainakin muita suomalaisia. Olihan saksaankin jokunen sata suomalaista matkustanut.

Kisapäivä valkeni tällä kertaa vuodenaikaan nähden aika lämpimänä, +16 astetta. Yöllä oli ukkostanut ja satanut rankasti, mutta lähtöhetkellä oli kuitenkin aurinkoinen, joskin tuulinen keli. Edellisvuonna lämpötila lähdössä oli +2 astetta, joten paljon voi keli eri vuosina vaihdella. Lähtökarsinassa oli tungosta, kuten aina. Vaikka lähtö oli ensimmäistä kertaa porrastettu kolmeen ryhmään, oli silti oltava lähtöpaikalla viimeistään 15 minuuttia ennen starttia. Viimeiset huikat vaimon ojentamasta pullosta geelin perään ja olin valmis matkaan.

Juoksu

Lähdin rohkeasti tavoittelemaan ennätystäni, vaikka tiesin kelin haastavuuden ja harjoituskauden ongelmien tuovan epävarmuutta mukanaan. Jouduin pyöräilemään ja vesijuoksemaan keskikesällä puolentoista kuukauden ajan.  Alkuruuhkasta selvittyäni juoksinkin alun kaupunkisosuuden eli  15 kilometriä ennätysvauhtiani. Juoksu sujui ihan hyvin, enkä kokenut kovaa tuultakaan ryhmässä juostessani pahaksi haitaksi. Kaupungista reitti suuntasi joenvartta poispäin ja siinä vaiheessa kova vastatuuli alkoi tuntumaan. Väsyin jo puoleen matkaan mennessä ja tunsin ennätyksen lipuvan tällä kertaa käsistä. Energiat riittivät kuitenkin hyvin. Join järjestäjien juomia ja söin mukana kantamiani geelejä. Maratonilla energian ja nesteen nauttiminen on ensiarvoisen tärkeää. Heti alusta alkaen tulee juoda ja nauttia energiaa jossain muodossa, muuten loppumatkasta niin sanotusti bensa loppuu.

Onneksi matkan varrella riitti kannustusta myös kaupungin ulkopuolella. Ja kun ympärillä oli koko ajan paljon muitakin juoksijoita, sai paremmin tsempattua itseäänkin jatkamaan. Paluumatkan myötätuuliosuudella sain pidettyä vauhtia kohtuullisena ja kilometri kerrallaan jatkoin matkaani kohti keskustaa. Vaimo oli muiden suomalaisten kanssa kannustamassa taas heti kaupunkiin saavuttuani. Tuuli oli yltynyt ja kaupungissa kierrellessä oli välillä todella kovia vastatuulen puuskia. Sen verran olin voimia saanut säästeltyä, että jaksoin tsempata lopussakin muita ohitellen.

Jäin ennätyksestäni tällä kertaa reilut kolme minuuttia. Keliin ja kesän vaikeuksiin nähden tulos oli kohtuullinen. Alkumatkan riskinotto vauhdissa kostautui loppumatkasta, mutta ihan mukavasti sain silti taisteltua loppuun asti. Aika on toiseksi nopein maratonilla juoksemani eli ei suinkaan huono. Maaliintulo Frankfurtissa on upea. Viimeiset 100 metriä tullaan sisällä Messuhallissa punaista mattoa pitkin ja se on tunteellinen ja ikimuistettava hetki monelle maratoonarille. Suosittelen lämpimästi juoksumatkaa Frankfurtiin jo pelkästään tuon maaliintulon takia! Itselleni etenkin viime vuoden ennätysjuoksu oli vahva elämys. Tällä kertaa mieleen jäivät päällimmäisenä loppumatkan rajut tuulenpuuskat, jotka olivat pakottaneet joitain juoksijoita jopa kävelemään.

Juoksun jälkeen

Kisan jälkeen sain osallistumismitalin kaulaani ja kertakäyttöisen viitan lämmikkeeksi. Omat tavarathan sai jättää säilytykseen kisanumerolla varustettuna. Itse en palvelua tarvinnut, kun vaimo oli mukana huoltamassa. Maalialueella nautin juoma- ja ruokatarjoiluista: mehut, urheilujuomat, tee ja olut maistuivat. Banaania, suolakurkkuja, omenoita ja muuta pientä purtavaakin oli tarjolla. Jälkispekulaatiot juoksun kulusta ovat aina mukavia, tällä kertaa raju tuuli oli ykköspuheenaihe. Tutuille oli käynyt kuten minullekin, voimat olivat loppumatkasta ehtyneet.

Tämä oli minulle kahdeskymmenes maraton. Kaksi kertaa olen keskeyttänyt, toinen keskeytys tuli juuri Frankfurtissa. Eli kahdeksantoista kertaa olen nyt maaliin juossut. Maraton on matkana aivan omanlaisensa kokemus. Se on aina haastava, yllätyksellinen ja rankka. Tällä kertaa opin jälleen paljon nöyryyttä, kun voimat loppuivat. Maaliin pääsy onkin maratonilla palkinto jo itsessään. Siitäkin voi ja saa olla aina ylpeä, kun matkan saa suoritettua. Itsekin olen ylpeä, etten luovuttanut, vaikka vaikeaa oli. Ennätyksiä ei aina juosta.

Hotellille päästyämme lepo tuli tarpeeseen. Maratonin jälkeen tulee yrittää syödä heti sen, minkä saa syötyä. Monesti ruoka ei maistu kovinkaan hyvin, kun kroppa käy edelleen kierroksilla. Palautuminen ei kuitenkaan lähde liikkeelle kunnolla, jos ei mitään syö tai juo. Nautin siis pientä purtavaa ja juotavaa jonkin verran. Nukuttua en saanut, joten lähdin samassa hotellissa asuneen juoksututun kanssa kahville ja katselemaan samalla viimeisten juoksijoiden uurastusta loppumatkalla. Kannustus reitin varrella oli huikeaa viimeistenkin lähestyessä maalia.

Illalla söimme hyvin koko porukalla, joka mukana oli. Me juoksijat olimme toki hiukan pettyneitä, kun tavoitteisiin ei päästy. Mutta samalla oli huojentunutkin olo, kaikki pääsivät maaliin. Oli mukava kierrellä kaupungilla ja jutella juoksusta sekä nauttia illanvietosta hyvässä seurassa. Pari seuraavaa päivää vietimme vielä kaupungilla nähtävyyksiä kierrellen. Frankfurtissa on Euroopan suurin pilvenpiirtäjien keskittymä ja näkymät turisteille tarkoitetun rakennuksen huipulta yli 200 metrin korkeudesta ovat huikaisevat. Jokiristeilyllä puolestaan näkee kaupungin aivan eri perspektiivistä.

Maratonjuoksu Frankfurt 1

Kotiin palasi reissusta väsynyt maratoonari. Laji on rankka ja palautumiseen menee aina useampi viikko. Matka Euroopan sydämen suurkaupunkiin oli tälläkin kertaa tekemisen arvoinen. Kun mietitte, missä maratoneja juoksette, lähtekää rohkeasti kaupunkimaratoneille. Matkailu avartaa ja juokseminen tuhansien muiden kanssa on mukavaa puuhaa. Ei tarvitse yksin taivaltaan tehdä. Ensi vuonna suuntaan itsekin jälleen jonnekin päin Eurooppaa. Minne, sitä onkin mukava mietiskellä pimeän ja kylmän talven lähestyessä.

Teemu Planting

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta