Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Treenaamista on harjoiteltava

Treenaamista on harjoiteltava

Harjoittelun treenaaminen on pitkällinen prosessi. Joukkuelajien harrastajilla osa tästä opista tulee harrastamisen ohella itsestään. Joukkueella on valmentaja tai valmentajat, jotka suunnittelevat harjoittelua ja vetävät yksittäiset harjoitukset. Tällöin jonkinlainen harjoittelun oppiminen tapahtuu pelaamisen sivussa. Ainakin alku- ja loppulämmittelyt sekä venyttelyt tulee usein miten hoidettua. Mahdollisesti harjoittelussa on myös pelikauteen liittyvää rytmitystä.

Joukkuelajien harrastajilla kuitenkin helposti jää oma sitoutuminen harrastamiseen heikommaksi. Harjoittelussa tämä tarkoittaa sitä, että mennään joukon mukana myös periaatteessa henkilökohtaisen kehittämisen harjoituksissa. Ei oman tason tai kykyjen mukaan. Joukkuelajien sosiaalisuus vie helposti mukanaan ja roikutaan treeneissä joukon jatkona.

Joukkuelajien lasten ja nuorten juoksuvalmennuksessa iso osa onkin oikean harjoitteluasenteen oppimisessa. Juoksu, nopeus ja kestävyys, ovat asioita, joita kehitetään yksilölähtöisesti. Harjoittelu pitäisikin oppia tekemään oman tason mukaisesti. Käytännössä useimmissa tapauksissa pitäisi oppia tekemään harjoituksia huomattavasti totuttua tehokkaammin. Ja kestävyysharjoituksia, kun niiden aika tulee, totuttua pidempikestoisina.

Tässäkin pätee; helpommin sanottu kuin tehty. Treeniryhmien on oltava kohtuullisen pieniä, jotta kaikkia on mahdollista kannustaa parempaa tekemiseen. Toisaalta riittävän pieni ryhmä mahdollistaa jossain määrin eriytetyn tekemisen. Isossa porukassa käytännössä mennään hitaimpien ehdoilla. Joissain tehokkaissa treeneissä, kuten mäessä tai viesteissä, on helpompi saada kaikille innokkaille riittävää vaatimustasoa treeniin. Myös ajan ottaminen innostaa lapset yleensä parhaimpaan tekemiseen. Sen sijaan nuorten pelaajien kannustaminen pidempiin vauhtikestävyysharjoituksiin voi olla hyvinkin vaikeaa. Sen vuoksi tiedollinen perustelu ja motivointi, joka nuorilla toimii jo kohtuullisen hyvin, on tärkeää. Aina on tärkeää kertoa miksi harjoituksia tehdään, mitä niistä olisi hyvä oppia ja mitä harjoituksessa kehitetään. Vaikka aika monen perustelu saattaa ollakin, että treeneissä ollaan koska vanhemmat käskivät.

Visa

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta