Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Ryhtiä ja rentoutta juoksuun hyvällä sykkeellä

Ryhtiä ja rentoutta juoksuun hyvällä sykkeellä

Hyvän syke –juoksukoulun toisella kerralla tutustuttiin juoksun koordinaatioharjoitteluun. Ensimmäisissä koordinaatiotehtävissä lähdettiin etsimään lievästi eteenpäin kallistuvan juoksuasennon löytymistä ja samalla lantion ja keskivartalon ryhdikästä asentoa. Liikeradoissa kiinnitettiin huomiota myös päkijäpainotteiseen askellukseen. Koordinaatiotreenit monipuolistavat juoksuharjoittelua ja niitä on helppo liittää myös tavanomaisen juoksulenkin yhteyteen, kunhan ensin on sisäistänyt harjoitteiden oikeat liikeradat.

Intensiivinen keskittyminen koordinaatioon aikaansai jonkin verran hartioiden jännittymistä, joten myös käsien rentoa ja oikeaoppista liikerataa kerrattiin viime kerrasta. Aina voi nostaa peukut kunnolla pystyyn ja tsempata omaa askeltamista, jolloin myös käsien asento korjautuu – kuin itsestään – lähelle vartaloa.

Sunnuntain toisena harjoitusteemana oli juoksun rullaaminen ja rentous. Tätä varten siirryttiin pitkään, loivaan ja hyvin hiekoitettuun alamäkeen, jossa oli mahdollista turvallisin mielin heittäytyä askelten vietäväksi. Kerta kerran jälkeen vauhdin noustessa ja alamaan tuoman helppouden ansiosta sekä juoksuasentoon että käsien liikkeeseen keskittyminen helpottui huomattavasti. Kaikkien kurssilaisten askellus alkoikin rullaamaan paremmin ja juokseminen näyttämään selkeästi rennommalta.

Koordinaation ja juoksutekniikan parantuessa voi turvallisesti kasvattaa niin yksittäisen harjoituksen vauhtia ja tehoa kuin yleisestikin harjoittelun määrää. Koordinaatioihin syvennytään vielä tarkemmin juoksukurssin myöhemmillä kerroilla.

 

Riitta

 

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta