Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Lumisadetta ja tonneja

Lumisadetta ja tonneja

Treenikerran ohjelmaan oli “informoitu” leutoa ja leppoisaa maaliskuun säätä kera muutaman kiihkeän neliminuuttisen. Eli suunnitelmissa oli juosta rutiineiksi muodostuneiden alkulämmittelyjen sekä venyttelyjen lisäksi neljä kertaa neljän minuutin pituinen vauhtikestävyysharjoitus. Suunnitelmat toteutuivat varsin mukavasti vaikka tämän talven harvinaisuus, hento lumisade olikin hetken kanssamme! Pirkkolan/keskuspuiston kuntopolut olivat ”pohjimmiltaan” sulat, joten siihen satanut uusi kostea lumi vain pehmensi askellustamme pidon silti säilyessä miltei erinomaisena. Eli näistä lähtökohdista Hyvän sykkeen ryhmän oli oikein hyvä lähteä kohti vaativaa harjoitusta.

Pari kurssikertaa poissaolleena oli miellyttävä tehdä visuaalisia  havaintoja kurssilaisten tekniikan selkeästä parantumisesta – kädet toimivat paremmin sekä lantion seudun asento oli selkeästi ryhdikkäämpi kuin ensimmäisillä kerroilla! Tämä varmasti siksi, että  asiaan on jokainen kiinnittänyt kohdallaan huomiota ja arvioi vähintään passiivisesti muiden tekniikkaa jo miltei automaattisesti.

Visa antoi treenille ”askelmerkit” ohjeistaen harjoituksen kulun eli 4x4min/3min ts. juostiin kaksi minuuttia suuntaansa ja sitten käännös, jonka jälkeen paluu lähtöpaikkaan. Palautuksena toistojen välissä kolme minuuttia. Tarkoituksena oli tehdä nouseva/kiihtyvä harjoitussarja eli jokaisella kerralla päästä matkassa hieman pidemmälle kuin edellisessä. Osa kurssilaisista juoksi suht tarkan 1000 metrisen ja kiristi sitten vauhtia aina viimeiseen vetoon asti, jolloin saatiin vastaava harjoitusvaikutus aikaiseksi. Tavoitteena oli siis löytää jokaiselle oma vauhti tämän tyyppiseen harjoitukseen eli aloitus niin rennoksi, että vauhti on loppua kohden kiihtyvä. Tätä ”ideologiaa” voi sitten turvallisin mielin soveltaa pidempiinkin intervallityyppisiin harjoituksiin eli yksinkertaisena muistisääntönä; ”viimeinen puristus on aina tuntuvin”!

Kurssilaiset suoriutuivat treenistä varsin mallikaasti, tosin punoittavin poskin ja kera lisääntyneen hengitystiheyden.  Kaikki onnistuivat lisäämään vauhtiaan tai juostua matkaa, joten varsinainen tavoite täyttyi. Toinen päätavoitteista – hyvä fiilis ja tuntuva rasituskin saatiin jälleen esille, joten tästä on oikein hyvä jatkaa eteenpäin!  Sopivan alkuvauhdin löytäminen on haastavaa mutta siihen auttaa tulevat harjoituskerrat ja samankaltaisten harjoitusten toisto. Jokainen sen oppii – ketäpä muuta on niin helppo tuntea kuin omaa itseään! 😉

Loppuverryttelyn  aikana keskustelut siirtyivät jo kevään tapahtumiin ja seuraaviin harjoituksiin, joten vaikutelma myönteisestä  tavoitteellisesta juoksutoiminnasta on selkeästi viimeistään nyt syntynyt!

Pasi

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta