Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Liikkua vai mitata?

Liikkua vai mitata?

Vähän aikaa sitten facebookista lukemani sykemittarin rikkoutumistarina herätti huomaamaan, miten korvaamattomia sykemittarit joillekin juoksun harrastajille voivat olla. Noin 40-vuotias henkilö kertoi naamakirjan juoksuryhmässä, että sykemittari oli rikkoutunut ja nyt hän ei voinut lähteä pitkälle lenkille. Syynä oli ”liiallinen juoksuinto”, ilman sykemittaria vauhti kohoaisi liian nopeaksi. Ei siis voinut lähteä juoksemaan. Ja tämä siis mahdollisesti ilman itseironian häivää.

Tuo sykemittarin rikkoutuminen juoksemattomuuden syynä on yksittäistapaus. Mutta usein kuitenkin kuulee ja lukee, että juoksun harrastaja juoksee kaikki lenkit ohjelman mukaan ja nimenomaan sykkeitä seuraten. Tästä on varmasti hyötyä juoksijalle, jos se saa hänet liikkumaan. Ja määrätietoinen harjoittelukin on varmasti tuloksellista.

Olen skeptinen, missä määrin jatkuvalla sykkeiden seuraamisella on mahdollista päästä parempiin juoksutuloksiin tavallisen harrastajan kohdalla. Läheskään kaikki eivät ole selvillä oikeista sykkeiden raja-arvoistaan. Usein ne on vain laskettu yksinkertaisella kaavalla maksimisykkeestä johtaen. Tässä laskennassa käytetty maksimisykekin voi olla hieman liian matala. Ei ole mitenkään ihmeellistä, että juoksukurssilla kovaa harjoitusta tehtäessä, kysytään ”voiko maksimisyke kohota harjoittelulla?”, koska kovan treenin aikana onkin tullut yllättäen aiempaa korkeampi mittaustulos. (Vastaus: ei voi, aiemmin ei osattu tai pystytty pakottamaan sykettä maksimiin).

Toisaalta, vaikka raja-arvot sykkeille olisikin selvitetty juoksemalla ja maitohappotestillä, päivät ovat erilaisia. Joskus kulkee, vaikka aavistuksen korkeammallakin sykkeellä. Miksi jättää hyödyntämättä hyvää tunnetta. Ja vielä tärkeämpää, miksi jättää juoksematta vain sen vuoksi, että ei pysty mittaamaan sykettä. Harjoittelu on kuitenkin ainoa kehittymiskeino.

Loppupeleissä juoksu on itsensä kanssa olemista ja joskus itsensä kanssa kamppailua. Kannustan vahvasti tutustumaan itseensä myös juostessa ja erityisesti väsyessä. Uskon, että edessä on lähinnä positiivisia yllätyksiä. Voimavaroja löytyykin enemmän kuin odottaa. Totaalisesta uupumuksestakin usein elpyy nopeammin kuin uskookaan. Juosta voi eri vauhdeilla, vaikka hyytyy ”täydellisesti”, voikin ehkä kuitenkin hölkätä hidasta vauhtia sen jälkeen. Ei kannata liikaa luottaa epämääräisiin sykemittauksiin, itsetuntemuksen opettelu on paljon hyödyllisempää. Tutustu itseesi juoksijana!

Visa

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta