Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Lenkkeilijä, vai juoksu harrastuksena?

Lenkkeilijä, vai juoksu harrastuksena?

Aikuisena juoksuun hurahtaneena ovat itselle tulleet tutuksi samanlaiset vähän aikuisemmat aktiiviharrastajat. Usein tuntuu, että kolme kymppiä ylittäneellä juoksuharrastajalla on vain kaksi vaihtoehtoa, joista valita. Suuri osa harrastajista ei varsinaisesti edes koe harrastavansa juoksua, vaan käy niin sanotusti iltalenkillä. Usein se tarkoittaa osin kävellen ja osin hölkäten tehtyä mukavaa happihyppelyä iltasella muutaman kerran viikossa. Sitten ovat ne harrastajat, jotka ovat koko ajan juoksemassa kun vain ehtivät. Tavoitteena luonnollisesti vähintään pari maratonia kesässä, jotkut jopa keräävät maratoneja.

Oman kunnon ja juoksutulosten kannalta hieman suunnitellumpi harrastaminen tekisi kummallekin ryhmälle hyvää. Lenkillä kävijöillä kunto ei todennäköisesti kohene, vaan iän myötä pikku hiljaa heikkenee. Mukava hölkkäily on suurelta osin mielenvirkistystä ja sinällään merkityksellistä muun muassa stressinhallinnassa. Toisella ryhmällä usein terveys jopa jossain määrin heikkenee, erilaiset rasitusvammat ovat pysyvä riesa ja juoksun jatkaminen niistä huolimatta aiheuttaa jopa vakavampiakin vammoja, vähintään kroonisen akillesjännetulehduksen, pysyvän ylirasitustilan lisäksi.

Kunnon kannalta ja terveydenkin edistämiseksi kummankin ryhmän olisi hyvä äärevöittää harjoitteluaan aiemmasta. Lenkillä kävijöille tekisi hyvää välillä oikein kunnolla rasittaa itseään haastavammilla harjoituksilla. Yhdistettynä lenkkeilyyn ja muuten vähemmän kunnianhimoisiin urheilutavoitteisiin kunto nousisi kohisten. Valtavaa määrää harjoittelevien taas kannattaisi vaihtaa osa harjoituksista laadullisesti rasittavemmiksi, mutta ajallisesti lyhyemmiksi. Lisäksi palautumiseen ja lepoon kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota. Tavoitteenasettamisessa kannattaisi myös enemmän panostaa laatuun, mahdollisimman monista maratoneista mahdollisimman hyviin aikoihin maratonilla ja puolimaratonillakin.

Tottumuksen rytmin rikkominen tekee hyvää myös henkisesti ihmiselle. Uudella tavalla voi katsoa tekemisiään ja aikuisiästä huolimatta voi edelleen olla urheilija, joka kilvoittelee itsensä kanssa.

Visa

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta