Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Kuntoilijat urheilutreenissä

Kuntoilijat urheilutreenissä

HTC:n Hyvä syke -juoksukurssilla on aiemmilla kerroilla keskitytty juoksun tekniikan sekä harjoituksen ja harjoittelun rytmin opetteluun. Harjoittelussa on painottunut tekniikan opettelu, koska tavoitteena on ollut oppia tekemään harjoitteet oikealla tavalla alusta alkaen. Tällöin harjoittelun teho ja intensiteetti on jäänyt hieman matalammaksi. Toisaalta alussa on hyväkin aloittaa vähän varovaisemmin.

Sunnuntaina, taas muuten mahtavan hyvässä säässä, kurssilaiset pääsivät uudenlaisen treenaamisen pariin. Kurssikerralla ei enää ollutkaan tekniikka pääosassa. Tarkoituksena oli opettaa kehoa kovempaan harjoitteluun. Niinpä kurssi kokoontuikin Malminkartanon täyttömäen juurella. Paikka on hyvin suosittu mäkitreenien suorituspaikka. Joskin yli 70 metrin korkeusero tekee mäestä kenties turhankin raskaan kuntoilijalle, mutta silloin tällöin on hyvä ja hauska vähän kokeilla rajojaan. Hyvä sykekin kokoontui paikalle lähinnä fiilistelyn ja matkailun merkeissä, tuli hieno paikka kurssin ohessa tutuksi. Omatoimiset mäkitreenit voi hyvin tehdä vähän pienemmässäkin mäessä.

Alkulämmittelyn ja ylävartalon venyttelyiden jälkeen aloitettiin mäkitreeni. Ensimmäisellä kerralla käveltiin ylös sauvojen kanssa. Pasi oli lämmittelyn päätteeksi opastanut hieman oikeaa tekniikkaa tähän. Kävelykin sai kurssilaiset puuskuttamaan ja arvuuttelemaan mahdollisuuksiaan tehostaa nousua seuraavilla kolmella tai jopa neljällä nousulla. Tsempikkäästi kuitenkin kaikki nopeuttivat vauhtiaan kerta kerralta, tosin juoksemalla alhaalta ylös asti kukaan ei vielä uskaltanut tai pystynyt nousemaan. Ja taisipa viittä nousua yrittäneille tulla noutajakin vastaa loppujyrkällä.

Urheiluvalmennuksessa usein painottuu jonkinlainen insinööritieteen kaltaisuus. Tutkitaan fysiologisia ominaisuuksia ja pyritään vaikuttamaan niihin erilaisilla harjoitteilla. Itse näen kuitenkin tällaisen omien rajojen hakemisen harjoittelun yhtä paljon psykologiseksi harjoitteluksi. Tavallinen kuntoilija tulee harvoin edes ajatelleeksi, että voisi kokeilla kunnolla omia rajojaan. Jos kokeilisi, huomaisi, että rajat saattavat olla kauempana kuin on uskonutkaan. Tätä oppia on hyvä hyödyntää myös muussa harjoittelussa. Kun on noussut täyttömäen loppujyrkkää neljättä kertaa, voi miettiä mitä salibandypelin tai jumpan tekeminen viimeiseen asti tsempaten voisi tarkoittaa.

Visa

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta