Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Koneet juoksevat

Koneet juoksevat

Lenkillä käydessä tulee tietysti tarkkailtua hieman muitakin juoksijoita. Viimeisten parin vuoden kuluessa on voinut havaita, että yhä enemmän vastaantulijoilla on erilaisia laitteita matkassa. Selkein viime vuosien uutuus on kännykkäkotelo kasivarressa. Jo aiemminkin innokkaimmat ottivat jo käyttöön sykevyöt ja rannemittariyhdistelmät.

Mittaaminen ja treenien kirjaaminen on hauskaa, motivaatiota lisäävää ja usein harjoittelua tehostavaakin. Juostut kilometrit tulevat realistisesti arvioiduksi, kun matka on oikeasti mitattu ja sykkeitä mittaamalla tietää millä sykkeellä on juossut.

Jos on hankkinut kalliit laitteet sykkeen mittaamiseen, olisi hyvä tietää omat oikeat (ei pelkästään laskennalliset) aerobisen ja anaerobisen sykkeen kynnysarvonsa. Testi ei kuitenkaan ole niin valtavan kallis lisäinvestointi. Ja kun kynnysarvot tietää, olisi hyvä myös hyödyntää niitä kumpaakin harjoittelussa. Ei siis pelkästään pitkäkestoista kevyttä harjoittelua, vaan myös tehokkaampaa harjoittelua silloin tällöin. Maksimisykettähän ei muuten tarvitse testillä testata, sen voi löytää aina uudestaan oikeasti sitä tavoittelemalla.

Kuntoilija ja niin sanottu kilpakuntoilijakin pärjää kyllä hyvin myös ilman sykemittaria. Sen sijaan kello on kyllä melko ehdoton, jos haluaa systemaattisemmin harjoitella. Jo itsensä tuntemisen kannalta olisi hyvä opetella tekemään treenejä myös ilman jatkuvaa sykkeen mittaamista (tai tarkkailua, jos haluaa kuitenkin tilastoida ne sykkeet harjoituspäiväkirjaan).

Liian orjallinen mittariin tukeutuminen voi joissain tilanteissa olla myös haitallista ja omaa kehoa olisi senkin vuoksi hyvä osata lukea. Päivät ovat erilaisia ja joskus treeni ei kulje. Vaikka sairastuminen tai liika harjoittelu ei juuri näkyisikään sykkeessä, aina ei kannata härkäpäisesti uskoa laitetta. Liian väsyneenä tai sairaana ei kannata kovin pitkiä aikoja treenata. Toisaalta ihminenkin kehittyy, juoksijanakin, ja joskus treeni kulkee, vaikkei syke pysyisikään tavoitellussa. Ehkä silloin voi myös antaa vain mennä ja kenties silloin löytääkin itsensä ihan uudelta kuntotasolta. Kunnon kehitys ei kuitenkaan ole kovin tasaista, vaan enemminkin hyppäyksiä tapahtuu tasaisempien vaiheiden välillä.

 

Visa

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta