Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Kausi päättyy, treenaaminen alkaa

Kausi päättyy, treenaaminen alkaa

Syksyn tultua alkaa ulkourheilutoiminnassa (ja muussakin toiminnassa) olla lakastumisen merkkejä. Pimeään, kylmään ja märkään ei millään viitsisi lähteä itseään rääkkäämään. Jos juoksukesä on ollut hyvin aktiivinen ja päättynyt vielä johonkin pitkään tapahtumaan (maratoniin, puolikkaaseen) on paikallaankin palautella jonkin aikaa ja kerätä uutta intoa juoksemiseen.

Viileä, hämärä ja kostea ilma on kuitenkin juoksutreenin kannalta erinomainen keli, joten sitä kannattaa kokeilla ja hyödyntää. Kuumuus ei liian nopeasti hyydytä, henki kulkee hyvin ja kun on vielä huonot valaistusolosuhteet, kehtaa lenkkipoluilla tehdä vähän erikoisempiakin harjoituksia.

Perinteisesti syksyn ja talven aikana tehdään peruskuntoharjoituksia, palataan siihen tavallisella lenkillä käymiseen. Vaikka pääpaino olisikin peruslenkeissä, syksy on kyllä erinomaista aikaa opetella uusia harjoituksia, tekniikkaa ja jopa nopeuttakin. Kun on saanut tekniikan hyvin haltuun, pystyy harjoituksia soveltamaan kevään tullen reippaammin ja saamaan paremman hyödyn. Tekemällä syksylläkin nopeusharjoituksia saa vauhtia myös siihen peruslenkkiin ja nopeammasta perusvauhdista on hyvä sitten kehittää se vielä nopeampi vauhti kevään juoksutapahtumaan.

Motivaation kannalta olisi hyvä jo syksyllä asettaa itselle tavoite kevääksi. Lyödä lukkoon juoksutapahtuma, jossa kevään tullen testaa harjoittelun onnistumista, vaikka tiedossa olisikin jo ”suuri” tapahtuma johon kesällä tai syksyllä aikoo osallistua. Kun tavoite on tiedossa, on helpompi toimia sen saavuttamiseksi.

Visa

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta