Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Juoksukurssilla työhyvinvointia

Juoksukurssilla työhyvinvointia

Kurssi on tarkoitettu alkusysäykseksi juoksuharrastukselle.

Kurssilla annetaan perustiedot, joiden avulla voi tehokkaasti aloittaa juoksuharrastuksen ja välttää aloittelijan virheitä. Myös jo  kuntoilevien harjoittelua kehitetään tehokkaammaksi. Tavoitteena on antaa heti alussa osallistujille positiivinen kokemus harjoittelusta ja samalla osoittaa miten jo erilaisilla harjoitteilla voi kehittää kuntoaan huomattavasti tehokkaammin kuin pelkällä kuntolenkkeilyllä. Sopiva rytmi juoksukurssille on kerran viikossa tai joka toinen viikko.

Kussin sisältö:

Ensimmäisellä kerralla osanottajien tavoitteet kartoitetaan. Lisäksi käydään läpi perusasioita juoksuharjoittelusta. Tämän jälkeen tehdään ryhmänä reilun tunnin lenkki, jossa juoksua ja kävelyä vuorotellaan osallistujien kunnon mukaan. Kotitehtäväksi 2-3 harjoitetta ennen seuraavaa viikkoa (joka toinen viikko kokoonnuttaessa kotitehtäviä on hieman enemmän).

Kerroilla 2-4 tai 2-9 käydään läpi harjoitteina peruskestävyyden, nopeuden ja sen lisäämisen sekä voiman harjoitteita. Harjoituksen alussa selitetään ja motivoidaan kyseisen harjoituksen merkitys juoksun kannalta. Sen jälkeen tehdään harjoitus. Harjoituksiin kuuluu normaalin peruskestävyyden harjoittelun lisäksi vauhtileikittelyä, voiman hankintaa ylämäkijuoksulla, nopeuden kehittämistä lyhyeiden vetojen harjoittelulla ja kimmoisuuden parantamista hyppyjen ja loikkien harjoittelulla. Lisäksi annetaan kotitehtäväksi 2-4 harjoitetta ennen seuraavaa yhteisharjoitusta. Harjoitukset kirjataan harjoituspäiväkirjaan, jotta samalla opitaan harjoittelun systemaattisuutta, voidaan seurata harjoittelun vaikutusta ja tehdään harjoittelusta pysyvämpi osa elämäntapaa.

Viimeisellä kerralla tehdään yhdessä pitkä rauhallinen lenkki. Sen aikana on tavoitteena pysyä juoksussa, 5 kerran kurssilla tavoitellaan yli tunnin yhtenäistä juoksua, 10 kerran kurssilla tavoitteena on 1 h 30 minuuttia tai 1 h 45 minuuttia yhtenäistä juoksua. Tavoitteena on osoittaa kurssilaisille, että puolimaraton on heille aivan mahdollinen tavoite.

Haluttaessa voidaan viimeinen kerta pitää myös niin, että väliin jää 1-2 kuukautta omatoimista harjoittelua ja sen jälkeen yhdessä osallistutaan johonkin juoksutapahtumaan. Siten voidaan arvioida oman harjoittelun onnistuneisuutta.

Kurssin loputtua kannustetaan osallistujia jatkamaan harrastusta paitsi helposti toteutettavana omana harjoittelu, myös ryhmän yhteisenä toimintana vaikka sovittujen yhteislenkkien tai juoksutapahtumiin osallistumisen muodossa.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta