Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Juoksukurssin vetäjä vedätti vetoja

Juoksukurssin vetäjä vedätti vetoja

Hyvä syke -juoksukurssia suosi taas mukava sää aikaisempien sunnuntaiden tapaan. Kirpakka pakkanen oli kuitenkin pakottanut kaikki pukemaan tavallista useampia kerroksia vaatetusta päälle. Lämmittelyssä lämmikettä vielä tarvittiinkin, mutta varsinainen harjoitus oli niin reipas, että vähemmälläkin pärjäsi. Ja juoksussa 80-luku ei ole koskaan mennyt muodista, pakkaskelillä jonkinlaiset säärystimet on hyvä olla akillesten suojana.

Varsinaisena harjoituksena oli vetojen tekeminen. Pirkkolan 2930 metrin radalla näitä on kohtuullisen helppo tehdä tasapituisina, koska kaikki sadat metrit on merkitty reitille. Maaston vaihtelevuus tosin tekee vedoista hieman eritasoisia vaativuudeltaan. Vetojen vedättäjänä toimi tällä kertaa Pasi. Hänen opastamanaan kaikki tekivät kolme 500 metrin vetoa ja kaksi 1000 metrin vetoa.

Vetotreenin vetäminen osoitti, että Helsinki Training Companyn organisaatio on vielä melko matala. Suomen kielelläkin on mahdollista päästä useammalle vetojen vedättämisen tasolle. Tai ainakin savon murteella. Vetämiseen liittyvänä hyvänä esimerkkinä on tukkien vetäminen veden äärelle. Hevonenhan tekee varsinaisen vetämisen ja ajomies taas vedättää hevosella tukit. Työmaan kymppi, työnjohtaja, vedätyttää ryhmällä ajomiehiä alueensa tukit. Metsäfirman hankintapäällikön tehtäväksi jää sitten tukkien vedätätyttäminen kymppien avulla koko piirin alueelta. Esimerkki taitaa kyllä osoittaa lähinnä sen, että savonmaalla on ollut tarvetta erilaisille piällysmiehille jo pitkän aikaa. Nykyisin tosin kaikkialla kaikilla on jonkinlaiset pomon tittelit, eli siinä mielessä savolaiset ovat olleet tässäkin edellä aikaansa ja esimerkkinä muille.

Ajomies Pasin vedättäminä kaikki kurssilaiset tulivatkin vetäneeksi vedot hienosti. Ilmiömäisesti vedättäjä muisti kaikkien ajat eri vedoissa ja kannusti kiristämään loppua kohden vetoja. Kannustuksen voima onkin suuri, se saa helposti ihmiset ylittämään aiemman itsensä.

Tavoitteena tehokkaammissa harjoituksissa on parantaa suoritusta loppua kohden niin, että viimeisellä kerralla tehdään kovin veto. Tämä vaatii hieman opettelua ja tuntemusta siitä millä vauhdilla voi aloittaa harjoituksen. Tasapituisissa vedoissa kello on lisäksi yliveto varuste tehostamisen mittaamisessa.

Kovan harjoituksen jälkeen on myös syytä tehdä loppulämmittely kunnolla, vaikka väsyttäisikin. Myös riittävä palautuminen kannattaa ja pariin päivään ei kannata tehdä mitään kovaa harjoitusta. Tällä kertaa tästä ei liene pelkoa, sillä sen verran koville harjoitus taisi ottaa.

Visa

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta