Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Juoksukurssilla tekniikasta tehoon

Juoksukurssilla tekniikasta tehoon

Helmikuun alku tarjosi hyvin keväiset olosuhteet juoksukoululaisille. Aurinko paistoi ja +4-asteinen lämpötila sulatti nopeaan tahtiin vähäisiä lumia. Juoksulenkki oli sään myötä muuttunut kirkkaaksi jäätiköksi, mutta onneksi hiekotus oli niin runsas, että juoksu onnistui hyvin ilman nastojakin.

Juoksukurssin alkupuolella harjoitusten pääpaino on teknisemmissä ja samalla vähän kevyemmissä harjoitteissa. Nyt kuitenkin oli vuorossa oikeaa tehotreenien aatelia, ylämäkeä.

Vaikka kalenteri näytti talvea, lämpötila oli kuitenkin melkoisen leppeä. Pukeutumisessa moni haksahtaa tällaisessa tilanteessa selvään ylipukeutumiseen. Plusasteissa ei ole syytä liioitella lenkkivarustuksen kanssa. Kevyt juoksupipo on paikallaan, hanskat, paita ja takki riittävät varmasti ylävartalolle, fleecet ovat liioittelua. Jalkojen ylipukeminen ei yleensä aiheuta samanlaista ylikuumentumista, joten niiden osalta yleensä aiheudu ongelmia.

Kunnollisen lämmittelyn jälkeen päästiinkin sitten mäen juurelle ja riisuttiin läjä liikoja asusteita lähtöpaikalle. Mäki oli niin valittu, että siinä pystyttiin tekemään tasan minuutin vetoja ilman, että mäki loppuu kesken. Vetojen pituus määriteltiin ajassa sen vuoksi, että hieman eritasoiset osallistuja pystyivät tekemään harjoituksen samassa tahdissa. Jokainen nousi siis niin ylös kuin minuutissa ehti.

Tehotreenissä tärkeää on harjoituksen nousujohteisuus. Tarkoitus ei ole heti alussa sipaista täysillä ja sen jälkeen niin kovaa kuin pääsee. Harjoitus tehdään lähes täysin päinvastoin. Ensin  juostaan rauhallisesti ja vasta viimeisillä kerroilla edetään täysillä-vaiheeseen. Minuutin mäessä tämä useimmille kurssilaisille ensimmäinen mäkitreeni rytmitettiin kolmeen kolmen nousun sarjaan. Ensimmäisellä kolmella kerralla lähinnä tutustuttiin mäkeen ja vain viimeisellä nousulla parannettiin vauhtia normaalista lenkkivauhdista. Keskimmäisessä sarjassa tehtiin jo vähän reippaampia vetoja. Alku oli kuitenkin sen verran helppo, että viimeiseen sarjaan päätettiin ottaa ylimääräinen neljäs nousu. Ja löytyi joukosta vielä pari, joka teki ylimääräisen, neljännen kolmen sarjan.

Rauhallinen alku taisi olla usealle melko petollinen sisäänajo mäkitreeniin. Kahden viimeisen nousun täysillä vaiheessa alkoivat pipot höyrytä ja naamat punoittaa. Ja tiukkaa teki päästä ylemmäs kuin aiemmilla kerroilla, vaikka se olikin mittarina nousun tehostamiselle.

Harjoitus oli varmasti kovimpia juoksuharjoituksia, mitä kurssilaiset ylipäätään ovat tehneet. Treenin aikana tunne oli varmasti epämiellyttävä. Mutta sitä hienommalta tuntui treenin jälkeen loppuverryttelyssä. Takana hieno itsensä ylittäminen ja lisäksi vielä sai huomata, että täydellisen väsymyksen jälkeenkin voi pienen palautuksen jälkeen lähteä uudestaan jatkamaan tavallisella lenkkivauhdilla. Näin se kunto kehittyy ja vauhti paranee.

Aurinkoista hiihtolomaa ja hyviä treenejä lomapäivien kunniaksi,

Visa

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta