Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Juoksemaan oppii juoksemalla?

Juoksemaan oppii juoksemalla?

Aikuisiällä aloitetussa kestävyysjuoksussa tavallisen harrastajan normaali kehitystarina tai –keino lienee se, että juoksemista harjoitellaan juoksemalla. Käydään iltalenkillä viikolla ja viikonlopun innostuksessa vähän pidemmällä lenkillä. Vuosien saatossa lähialueen tiet ja polut tulevatkin tutuiksi ja iltalenkki vakiintuu joksikin itselle sopivaksi kierrokseksi. Kun ikää tulee, niin kehitys tarkoittaa lähinnä sitä, että vauhti ei kovin paljon hidastu.

Toisinkin on mahdollista tehdä. Juoksemaan oppii tekemällä paljon muutakin kuin juoksemalla. Juoksu on tietysti tärkein harjoittelumuoto, mutta kehittymisen kannalta harjoittelua kannattaa ehdottomasti monipuolistaa. Vähintään kannattaa opetella tekemään juoksun ohessa joitain peruslenkkeilyä monipuolistavia asioita.

Työhyvinvoinnin nimissä pidettäville Metson juoksukursseille osallistuu kolmisenkymmentä innokasta juoksijaa aina aloittelijoista vakavasti harjoitteleviin kilpakuntoilijoihin asti. Koko kolmeen ryhmään jaettu joukko harjoittelee kuitenkin perustaltaan samaa asiaa, juoksuharjoittelun monipuolistamista. Kokeneemmat hieman kovemmalla sykkeellä, muutkin parastaan yrittäen. Aloittelijan edellytykset oppia asia saattavat olla jopa paremmat kuin omiin tottumuksiin urautuneen harrastajan.

Monipuolisuutta harjoitteluun haetaan erityisesti harjoittelurytmin monipuolistamisella, mutta myös joillain kaikkien opittavissa olevilla oheisharjoitteilla. Kurssin aikana saa ainakin kuvan siitä, miten juoksua voi harrastaa monipuolisesti ja kahdeksan kerran kurssi myös kohottaa kuntoa siinä määrin, että aloittelijatkin pääsevät reippaasti liikkeelle harrastuksessa.

Vauhtikestävyysalueiden etsimisen, juoksutekniikan, koordinaatioiden, loikkien ja mäkiharjoitusten yhteydessä opitaan myös harjoituksen kulkua, alku- ja loppulämmittelyiden merkitystä, koko kehon venyttelyä ja kaikkea muutakin harjoitteluun liittyvää. Varsinkin alkulämmittelyiden yhteydessä osallistujilla juttua ja kysymyksiä piisaa. Loppupuolella väki alkaa jo jossain määrin keskittyä itseensä. Puolentoista tunnin harjoitukset ovat kohtuullisen kuormittavia, vaikka sisältävätkin aika paljon ohjattua venyttelyä ja harjoitteen läpikäymistä keskustellen ja mallisuoritusten avulla. Mutta osallistujat ovat jo oppineet, että raskaskin harjoitus on palkitsevaa. Treenin tekeminen tuo jälkikäteisen hyvänolon ja palkitsevinta on huomata, että kuntokin oikeasti paranee, kun harjoittelee hyvällä sykkeellä.

Visa

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta