Helsinki Training Company / Facebook
Helsinki Training Company / Facebook
Harjoittelusta

Harjoittelusta

Liikunnan ja hyvän kunnon terveysvaikutukset ovat kiistattomat. Lisäksi paradoksaalisesti liikuntaan käytetty aika ei yleensä ole pois muusta toiminnasta. Siitä saatu energia käytännössä tuo aikaa myös muuhun tekemiseen. Silti meistä monille on vaikeaa saada itseään niskasta kiinni ja harjoittaa säännöllisesti liikuntaa tai urheilua. Samanaikaisesti taas on suuri joukko ihmisiä, jotka ovat jääneet kiinni kestävyysurheiluun niin, että siitä on tullut elämäntapa.

Vaikeinta usein onkin päästä liikuntaharrastuksessa sellaiselle tasolle, että harrastaminen muuttuu miellyttäväksi. Jonkin ajan kuluttua liikuntaharrastus saattaa muuttua sitten sellaiseksi, että sitä ei voi enää lopettaa. Harjoittelun tulokset alkavat näkyä ja harjoittelu alkaa tuottaa sellaista mielihyvää, että onkin lähes pakko päästä lenkille tai harjoituksiin.

Kun tekee jotain, kannattaa se tehdä kunnolla

Juoksua aloitettaessa usein ajatellaan, että “alan käydä muutamana iltana iltalenkillä”. Tällainenkin harjoittelu tekee monelle hyvää. Valitettavan usein harrastus kuitenkin hiipuu ja lenkin lähdön tielle alkaa tulla mitä moninaisempia esteitä.

Monille juoksun aloittajalle, kuten jo pitempään harrastaneelle olisi hyötyä siitä, että harjoitteluun saisi kannustusta muilta. Samoin harjoittelun monipuolistaminen nopeuttaisi kunnon kehittymistä ja näin pääsisi nopeammin vaiheeseen, jossa keho jo kaipaa ja tarvitsee harjoittelua.

Lapsilla ja nuorilla joukkuelajien harjoittelun monipuolistaminen juoksun ja kestävyyden harjoitteluun antaa monia hyötyjä. Juoksutekniikan ja kunnon parantuminen auttaa kaikessa peliin liittyvässä liikkumisessa. Hyvä kunto helpottaa myös  taidon ja tekniikan oppimista, harjoittelun kestoa on mahdollista pidentää ja laatua on parantaa. Hyvä vireystaso helpottaa harjoittelua.

Elämä ei ole suorittamista

Kestävyysurheilu muuttuu joillekin lähes pakkomielteeksi. Oman terveyden ja mielenterveyden ja jopa kunnon sekä tulosten kannalta on kuitenkin parempi, että harjoittelussa säilyy hauskuus ja ilo. Osa harjoittelusta antaa positiivisen palautteen vasta harjoituksen jälkeen, mutta kun sitä oppii odottamaan, on sekin palkitsevaa.

Hyvä keino säilyttää ilo ja hauskuus juoksussa on tehdä osa harjoitteista ryhmässä. Usein juoksu ja kestävyysharjoittelu on yksinäistä puuhaa. Sekin tuottaa tyydytystä ja antaa omaa aikaa sekä rauhaa. Ihminen on kuitenkin sosiaalinen olento ja toisten kannustus sekä seura vievät myös harjoittelua eteenpäin. Juoksuharjoittelussa seuranpitoa edustavat usein yhdessä tehdyt pitkät lenkit, joiden aikana ehtii puimaan kaikenlaisia asioita. Kannustuspuoli taas tulee esiin erityisesti raskaissa tehoharjoituksissa, joita kukin voi tehdä omaan tahtiin, mutta toisaalta yhdessä. Hyvänä esimerkkinä ovat juoksuradalla, mäessä tai suolla tehtävät harjoitukset.

 

Kuva: Merja Ylihärsilä & Tomi Mäkelä

Yhteystiedot

Helsinki Training Company Oy,
p.+358 50 361 9425, + 358 50 524 1307
osoite: Kurtinmäentie 5 A, 02780 Espoo
y-tunnus: 2552603-3

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sivukartta